JaM

Wednesday, June 8, 2011

Seteguh mana Aku?



Setiap kali aku hendak bangkit,
aral dan rintangan datang,
wah,
'laju sekali dong' 'masakan bisa aku menahannya',
Masalah datang berpusu-pusu,
hendak disalahkan pada siapa?
Mengadu pada siapa?
siapa?

apakah aku ini kuat?
apakah aku mampu menahan?
diri ini selalu tersungkur...
selalu terjatuh...
berapa kali bangkit menahan..
ia tetap jatuh kembali..

~kisah lalu biarkan berlalu~

lalu, kenapa aku sering terkait dengannya?
setiap benda aku sering bertanya,
sebabnya aku sendiri yang timbulkan persoalan itu,
Ujian Illahi sudah diatur..
Untukku,
aku perlu hadapinya,...
aku perlu tempuhinya..

Terbaca aku di entri Diary Umiliya:
  Hadis : Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Allah berfirman dalam hadis qudsi yang bermaksud," Tiada balasan bagi seseorang hamba-Ku yang telah Aku ambil kembali kekasihnya, kemudian orang itu mengharapkan pahala daripada-Ku melainkan orang itu akan mendapat balasan syurga." Riwayat Bukhari.



Juga di Entri ini Ummi

Hadis riwayat al-Bukhari:
Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda: "Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya"





Ya Allah, aku mengharapkan keredoan Mu sahaja ya Robb. Ampuni dosaku. 
kuatkan aku dalam agamaMu, agamaku, dan dalam perjalanan ku yang tidak ak ketahui bagaimanakah ia berlaku pada esok dan masa akan datang. 
~amin~







No comments:

Post a Comment